Az idősödő társadalmak olyan horizontális problémává váltak, amellyel minden fejlett országnak és társadalmi alrendszernek foglalkoznia kell, és ráadásul nem holnap, hanem már ma. Versenyképességi, termelékenységi, munkaerőpiaci kihívásról van szó, hiszen például csak Magyarországon a következő pár évben 250 ezer fővel fog csökkenni a munkaképes korú népesség. Ez óriási terhet fog róni a nyugdíjrendszerre, az egészségügyi és szociális szolgáltatásokra. Az egyik megoldás, hogy az 50 pluszos népességből minél nagyobb arányban tartsuk a munkaerőpiacon az embereket. Ez viszont csak úgy lehetséges, hogy az idősödők is hajlandóak tanulni, megújítani képességeiket, kompetenciáikat. A gazdasági fejlődés ettől a tudásmegújítási hajlandóságtól függ.
A kihívás óriási, hiszen Magyarországon a felnőttkori tanulásban részt vevők aránya csak az uniós átlag fele körül van. A digitális készségek is hiányosak, ami ma már az alapkészségek egyik legfontosabb eleme: a két legalacsonyabb jövedelmi kvartilisben a magyarok mindössze 15,5 százaléka rendelkezik legalább alapvető digitális készségekkel. Ezzel szemben a munkahelyek több mint 90 százalékában már most is minimum alapszintű digitális készségeket követelnek meg.
A CédrusNet Kecskemét Program, illetve a város Digitális Tudásközpontja ebben a kontextusban keresi azokat a társadalmi innovációkat, új munkaköröket, munkahelyi idősödési megoldásokat, új szolgáltatásokat, képzési, oktatási lehetőségeket, amelyek Kecskemét versenyképességét segítik a közeljövőben.
Többek között ezeket a témákat is érintettük a remek szakmai kerekasztalon a Bálványosi Szabadegyetem Erdély Café sátrában július 22-én, melyen részt vett Jobbágy László, a Digitális Jólét Kft. ügyvezetője, Simon Károly, a Székelyföldi IT Plus Klaszter elnöke, Derzsi László, a Klaszter ügyvezetője, valamint Molnár Szilárd a CédrusNet Kecskemét Program és a Kecskeméti Digitális Tudásközpont szakmai vezetője.
A kérdések és visszajelzések alapján Kecskemét nagyon jó példával szolgálhat a külhoni magyar közösségek, települések számára, hiszen olyan unikális intézményekkel, kezdeményezésekkel rendelkezünk, amelyek mintául szolgálnak a felnőttképzési ökoszisztéma erősítésében, az alkotó élménypedagógiai műhelyek kulturális intézményekben való integrációjában, az intergenerációs programok és az idősödők digitális kompetencia-fejlesztésében, az új típusú közösségi, civil képzési lehetőségek erősítésében. Utóbbival kapcsolatban bemutatásra került a Hírös Cédrus Labor Café kezdeményezésünk is, sőt, Székelyudvarhelyen az Ingis Café hasonló kezdeményezést személyesen is felkerestem.
Vélhetően a “Digitális élmény és STEAM-oktatási központ létrehozásának lehetősége Erdélyben” címet viselő szakmai beszélgetés folytatódni fog más fórumokon.